יום ראשון, 29 בדצמבר 2013

אם אין אני לי - מובילי        

ביום ההולדת האחרון של אחד הנערים במשפחה שלנו, נפתחה בהתרגשות רבה קופסא לא גדולה שהכילה מתנה נכספת: מכשיר סמארטפון נוצץ אשר החליף מיד את הנוקיה הישנה מהדור הקודם שנזרקה בלי הרבה כבוד לתהום הנשייה. עוד סמארטפון אחד נוסף בישראל.

בחודש מאי השנה, פירסמה חברת Google סקר של הרגלי השימוש בסמארטפון, שנערך במספר רב של מדינות. זכינו שהסקר יערך גם בארצנו הקטנטונת ולא הופתענו מהמימצאים. נצטט כמה פנינים:

·         חדירת הסמארטפונים הגיעה ל 57% מאוכלוסית ישראל. (היום כבר יותר!)
·         72% מהמשתמשים בו אינם מסתפקים בקיום שיחות טלפון אלא גולשים איתו גם באינטרנט.
·         83%  מבעלי המכשיר אינם יוצאים מהבית בלעדיו.
·         34% יעדיפו לותר על הטלוויזיה! מאשר על הסמארטפון שלהם.

נשאלת השאלה: כיצד יימצא בחיינו האינטנסיביים די פנאי להקדיש לטובת קשר האינטימי הזה עם הסמארטפון הפרטי שלנו?  לשאלה זו ניתנה לאחרונה תשובה במחקר עדכני שאמד את שיעור מחזיקי הסמארטפון שהודו כי הם "מרבים להשתמש בו כדי להרוג זמן". 

מסתבר שיש לנו הזדמנויות רבות "להרוג זמן": כשמחכים בתור בבנק, בסופר ובתחנת הדלק, בהפסקת הפרסומות מול הטלויזיה,  ו-כן, אפילו במקום שגם המלך הולך אליו לבדו. הנה המימצאים:



     מקור: מחקר של Phoenix International שנערך בארה"ב בדצמבר 2013

למען האמת, כמו  מימצאים רבים אחרים, אותי המספרים האלה די משעממים. מדוע? מכיוון שהם אינם חושפים את השימושים הבסיסיים שלנו. מה קורה שם באינטרקציה האינטנסיבית עם המכשיר, המהווה עבורינו הרחבה כמעט טבעית של גופינו ואישיותינו?

והנה הגיע עזרי מידידתנו הגדולה אשר במערב: באחד הגליונות של כתב העת של בית הספר לניהול של אוניברסיטת הרווארד היוקרתית (HBR), מצאתי מחקר המארגן בשני מעגלים מאירי עיניים את הקשר אינטימי שלנו עם הסמארטפון, הנקרא בשם הפרובוקטיבי: "שבעת הגוונים (בכתום) של הסמארטפון" . הנה התרשים על גווניו (בתרגום לעברית):

   
    מקור: מחקר של Insights Now שנערך בארה"ב בשנת 2012

מפיענוח המספרים של שני המעגלים הנ"ל, הופתעתי להיווכח למרות היותנו חיה חברתית הנשלטת על ידי Facebook ודומיו, רק כ- 20% מהזמן והפעילות שלו נצרך לטובת אינטרקציה חברתית. הנתח הגדול ביותר של זממנו, כמחציתו, מיועד להנאה צרופה: רק אנחנו והסמארטפון. האמריקאים קוראים לזה Me time"", ובתרגום חופשי:" אם אין אני לי - מובילי".

איך אני מנצל את הזמן שלי? אני צופה בקליפ מצחיק, מתעדכן בפיסת רכילות עסיסית, עושה שופינג מדומה בשיטוט באתרי מסחר אלקטרוני המענינים אותי (דלוק על דגמי רכב חדשים) וכמובן, איך אפשר בלי? משחק ב"קנדי קראש" (את "אנגרי בירדס" שנאתי כבר מהתחלה).

ואתם, שתפו אותנו. מה אתם עושים עם הסמארטפון שלכם?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה